41. මිහිදන් කළ මතක හෙවත් මගේ උසස් පෙළ ප්ලේ-ලිස්ට් එක

මා සිහි සටහන් ආරම්භ කරන්නේම ස්වයං වාරණ කිහිපයක් පනවා ගනිමිනි. එයින් එකක් නම් මොනම හේතුවක් නිසා හෝ ජීවිතයේ වළලා දැමූ යම් පරිච්ඡේද කිහිපයක් ගැන සටහනක් නොකරන්ටය. තිස් වසක පමණ දීර්ඝ කාලයක් මා විශ්වාස කළේ මේ මතකයන්හි උපයෝගීතාවය ක්ෂයව ගොස් ඇති බවයි. තවදුරටත් ඒවා හෙළි කිරීම අර්ථ විරහිත බැව් මම තරයේ විශ්වාස කළෙමි.

මේ පූර්ණ කාලය තිස්සේම මේ වැළලු මතක මගේ මෑත නිර්මාණයක හෝ කොටසක් නොවී තිබුණේය. (මේ කියන්නේ මා මහා පරිමාණයෙන් නිර්මාණ කර ඇති බැව් නොවේ.) මෑතක මා ලියූ අප්‍රකාශිත නවකතාවක් (හෝ ඒ වගේ යමක්) කියැවූ මගේ දීර්ඝකාලීන කිට්ටු මිතුරකු “This is good, but I know it is not YOUR story” කියා ලියා එවා තිබුණේය. නිර්මාණයක් යනු රචකයාගේ පෞද්ගලික අත්දැකීම් ගොනු කිරීමක් නොවන බව මට ඔහුට පහදා දෙන්ට සිදුවිය. (ඇත්තටම මගේ පෞද්ගලික අත්දැකීම් මගේ නිර්මාණ වලට පාදක වී ඇතිනම් ඒ ඉතාම කලාතුරෙකිනි. මා ලියා ඇත්තේ අනුන්ගේ කතාය. “මගේ කතාව” නොවේ.)

නමුත් මගේ මියගිය මතක වලට යළි පිවිසීම ගැන මතය මෑත කාලයේදී යම් ආකාරයකට වෙනස් විය. මීට හේතු දෙකක් වේ.

එක ප්‍රධාන හේතුවක් නම් ෆ්‍රන්ස භාෂාව හා ඊට සමාන්තරව ෆ්‍රන්ස සංස්කෘතිය ඉගෙන ගන්ට පටන් ගැනීමේ ප්‍රතිඵලයක් සේ මා තුළ සිටි වික්ටෝරියානු ජීවියා ටිකෙන් ටික මිය යන්ට පටන් ගැන්මය. ෆ්‍රන්ස සංස්කෘතිය ජීවිතය දෙස බලන්නේ වික්ටෝරියානු ඇසෙකින් නොවේ. ඊට බොහෝ වෙනස්වය. විවෘතවය. අද මා ජීවිතය දෙස බලන්නේ මේ ෆ්‍රන්ස ඇසිනි.

දෙවන හේතුව අහම්බෙන් හමුවූ, මට වසර විසි හතෙකින් බාල “මගේම අනෙකා” (‘mon autre-moi’ ) හමුවේ මේ මියගිය, වළලා දැමූ මතක යළි පණ ගසා නැඟිටීමය. යාපනයේ, මන්නාරමේ හා හම්බන්තොට “පටු මාවත් වල දූවිලි අතරේ” කෙරුණු පැය දොළහේ දහහතරේ නොන්-ස්ටොප් සංවාද මා ඉඳුරා වෙනස් මිනිසකු කළේය සිතමි. (තනි පුද්ගලයකු සමඟ – නීරස නොවී, අනෙකුත් සියළු වැඩ කටයුතු අතරේ, නොනැවත පැය දොළහක දහහතරක “නොන්-ස්ටොප්” සංවාද කරන්නේ කෙසේද නොඅසන්න.)

මේ දීර්ඝ පූර්විකාව මා මේ වැළැලූ පරිච්ඡෙද නැවත ගොඩ ගන්ට දරණ උත්සාහයකට නොවේ. එවැන්නක් ඇවැසිය තවම නොසිතමි. හැබැයි අනෙක් අතට මා කියන යම් දෙයකට ඒවායේ සම්බන්ධයක් ඇතිනම් එය සඟවන්ටද මින්පසු උත්සාහ නොදරමි.

මේ සටහන මගේ මතකයේ හැටියට උසස් පෙළ සමයේදී මගේ ප්‍රියතම ගීත දහය නම් කරන්ටය. වත්මන් වහරේ හැටියට එය ප්ලේ-ලිස්ට් එකකි.

ජනක කුමාරරත්න (1967-85)

මේ සටහන් අතර ‘ජනක’ නම් නමක් ඔබ ඇස ගැටෙනු ඇත. “ජනක කුමාරරත්න” යනු, 1985 අගෝස්තුවේ අප 11M4 සිට 12M4 ට මාරු වෙන නිවාඩුවේදී ඔහු හදිසි අනතුරෙකින් මරු දකින තුරු මගේ උසස්පෙළ හොඳම මිතුරාය. අවුරුද්දක් වැනි සුළු කාලයක් තුළ මම  ආදරයද, සංගීතයද,ජීවිතයද ඇතුළු සියළු දේ බෙදා හදා ගත් ජනකගෙන් තොරව මට මේ කතාව කිව නොහැකිය.

—————————————————————————————

අංක 10: ඈත කඳුකර හිමව් අරණේ (අමරදේව)

සත්වැන්නේදී හෝ අට වැන්නේදී මා ඇසූ දිනයේ පටන්ම පෙම්බැඳි, නවයොවුන් සමයේ දැඩි සේ විඳි මේ නළ- දමයන්ති ප්‍රේමාලාපයෙන් තොරව මේ ලැයිස්තුව කෙසේ නම් පරිපූර්ණ වන්නේද?

අංක 9: ඔබයි රම්‍ය සඳ කිරණ ඝණ අන්ධකාරේ… (නන්දා මාලිනි)

“සදානන්දකරවූ ඔබේ මධුර රාවෙන් – පිපී ආමි අරවින්දයක් සේ තඩාගේ…”

අරවින්දයක් සේ නොපිපුනෙම්ද මම්?

අංක 8: බකිණි ගහේ බකිණි මලෙන් පාර අහන්නේ… (එඩ්වඩ් ජයකොඩි සමග පුණ්‍යා කත්‍රිආරච්චි)

මේ ගීය ප්ලේ ලිස්ට් එකට එක් වන්නේ ජනක නිසාය. “මොනවද ඕයියියි… අමරදේවයි නන්දා මාලිනියි විතරයිද ඉන්නේ ලෝකේ..?” (මා හා කතා කරන්ට ජනකට වෙනම භාෂා ඌරුවක් විය.) මා මේ ගීය ඇතුළු තවත් ගී කීපයක් අසා නැතැයි කී විට ඔහු පසුදිනම අමරදේව-නන්දා මාලිනී නොවන ගී දොළසක් මා වෙනුවෙන් කැසට් කරවා ගෙන ආයේය. එකළ ගීයක් කැසට් එකකට කොපි කිරීමේ වියදම රුපියලකි. ම්තක හැටියට සින්දු දොළහක් කොපි කර ගැනීම ඇතුළුව කැසට් එකක මිළ රුපියල් හැටකි.

අංක 7: සඳළු තලේ සිට පෙරමඟ බලනා මානවිකාවිය ඔබට කියන වග නම්…(සනත් නන්දසිරි)

එතරම් ප්‍රකට නැති මේ ගීතයද ජනකගේ ඉහත කැසට් එකේ වූවකි. ජනකට මේ ගීයට යම් විශේෂ ළබැඳියාවක් දක්වන්ට හේතුවක් තිබිණි. ඔහු තම අසල්වැසි සම වයස් යුවතියකගෙන් කැමැත්ත විමසා තිබුණද, ඇය එය එක්කෝ ප්‍රතික්ෂේප කොට හෝ නැතිනම් පළ කිරීම ප්‍රමාද කොට හෝ තිබුණේය. නව ධනවතකු වූ ඇගේ පියා ඒ යුගයේ සුලබ නොවූ දෙමහල් පායක හිමිකරුවෙකි. ඇගේ කැමැත්ත ලබා ගැන්මට නොහැකි වීම දෙදෙනා අතර සමාජ පරතරය නිසා වූවක් බවට ජනකට යම් හැඟීමක් විය.

ජනකගේ අවමඟුලට පැමිණි ඇය ඉකි ගසා හැඬූ බව මට මතකය.

ජනකගේ තුන් මාසයේ දානයට පෙර රෑ සොහොන යළි සුදු වැලි අතුරා පිරිසිදු කොට ගෙදර යන ගමනේ මේ යුවතියගේ නිවෙස අසළ රැඳුනු අපි කිහිප දෙනෙක් මේ ගීය හඬ නඟා ගායනා කළෙමු. අද අනුචිත දෙයක් සේ පෙනෙන එය ඒ වයසට මහා වීර ක්‍රියාවක් විය.

අංක 6: සන්නාලියනේ…(අමරදේව )

මා මේ ගීතය සේම ඉන්පසු එන එක අසන්නේද, ඉතාම වෙනස් ආකාරයකට, ජනක නිසාමය. (සන්නාලියනේ ගී පද කට පාඩමින් දැන සිටියද මා ඒ වනතෙක් ගීය අසා නොතිබිණි. )

ජනකගේ මරණයෙන් දින කිහිපයකට පසුව මා අතට C90 කැසටයක් පත් කෙරිණි.

“I know you are upset. Perhaps you want to listen to this.”
“මොකද්ද මේ?”
“Thaththa’s Amaradeva collection. I want you to listen සන්නාලියනේ and more than that පිපුණු කුසුම පරවූවා on the other side.”
“මේක ඕනැ කැසට් එකක රන් කරන්න පුළුවන් නේද? I mean just like a C60?”
“I think so. Don’t run too much though.”
“කොලිටි එක වැටෙන් නැද්ද?”
“A bit. පොඩ්ඩක් ඇදෙනවා ඇදෙනව වගේ…But its okay. You will not feel it.”
“Thanks ඒයි.”
“What? We agreed not to thank each other.”

මේ C90 කැසටය මගේ C60 කැසට් ප්ලේයරයේ වැඩිපුරම ප්ලේ කළ එකය සිතමි. (යම් තීරණාත්මක අවස්ථාවක තවත් සිහිවටන රැසක් සමඟ මම එය ගිනිබත් කළෙමි.)

අංක 5: පිපුණු කුසුම පරවූවා… (අමරදේව)

අංක 4: අසම්මතයේ පෙම්වතුන් අපි… (නිර්මලා රණතුංග, එඩ්වඩ් ජයකොඩි)

ජනක අනඳ නුවණ දැන්වීම් පුවරුව පිණිස “ගී පොත” නම් විශේෂාංගයක් කළේය. ඔහුගේ අරමුණ වූයේ නව ගීතයක් හැම සතියකම හඳුන්නා දීමයි. බොහෝ විට මීට නිරූපන චිත්‍රය ඇන්දේ මායි.

“ඕයියියියි…මට කොල්ලෙකුයි කෙල්ලෙකුයි ඇඳලා දෙනවා…”
“කොල්ලෙකුයි කෙල්ලෙකුයි මොනවා කරනවද අඳින්න ඕන…?”
“ආ…අත් අල්ලගෙන යනවා අඳිනවා, වෙරළක”
“දැන් මට කියන්නෙ මේ තමුසෙයි මල්කයි පානදුර වෙරළේ අත් අල්ලගෙන යනවා ඇඳල දෙන්න කියලනෙ…හා අඳින්නම්”

මම ඕනෑ කමින්ම යුවළෙහි තරුණයාට ජනකගේ පැහැදිළිව කැපී පෙනෙන ලකුණු දුනිමි. ඔහු එය නොදැක්කා සේ ‘අසම්මතයේ පෙම්වතුන්…” පද වැළ ඊට යටින් ලීවේය.

අංක 3: හේමන්තයේදී… (නන්දා මාලිනි)

හේමන්තයේදී කැසට් පටය නිකුත් වූයේ ජනකගේ මරණයෙන් මාස කිහිපයකට පසුවය. මේ ගීය ඇසූ මුල් දා මම හැඬීමි. ඒ එය බෙදා ගන්ට ජනක මා සමඟ නොවූ හෙයිනි.

අනෙක් අතට “හේමන්තයේදී..” මගේ ජීවිතයේ අතිශය සුන්දර කාල පරිච්ඡේදයකට අපූරුවට සමාන්තර විය.

අංක 2: නවාතැන් පොළ ඔබයි ඔබගේ සිනාවයි…(නන්දා මාලිනි)

මගේ ඩයරියේ ඇතුළු පිටුවෙක ඇලැවූ 5×7 ප්‍රමාණයේ කළුසුදු ඡායාරූපයක් මත මේ ගීයේ මුල් පැදි පෙළ කිහිපය, මගේ අකුරු වලට වඩා වටකුරු අකුරු වලින් ලියා තිබුණා මට මතකයි.

මා කලින් සඳහන් කළ තීරණාත්මක අවස්ථාවේදී මේ ඡායාරූපයද ගිනිබත් කළෙමි.

අංක 1: ඇසේ මතුවන කඳුළු බිඳු ගෙන… (අමරදේව)

ඒ වන විටත් ක්‍රමයෙන් ආගමෙන් ඉවත් වෙමින් සිටි මා මේ ගීය මගේ ප්‍රියතම ගීය කොට ගත්තේ ඇයි? මෙය කියවන කිහිපදෙනකු ඊට පිළිතුර දන්නවා ඇතැයි සිතමි.

අවස්ථාවක් ලදොත් අද මා තෝරන ගී මින් බෙහෙවින් වෙනස්ය. කවරකු හෝ මේ රසඥතාවයෙන් අද මා විනිශ්චය නොකරනු ඇතැයි සිතමි.

5 responses to “41. මිහිදන් කළ මතක හෙවත් මගේ උසස් පෙළ ප්ලේ-ලිස්ට් එක

  1. Dedicated to ur dead friend

    ඈත අහසේ තිතක් ලෙස පෙනෙන ඔබ
    කෙමෙන් කෙමන් ඇදී යයි ක්‍ෂිතිජය දෙසට
    මගෙන් දුරස්වී යන ඔබ කෙදින මුණ ගැසෙත්ද
    නොදනිමි මම මේ දිගු නොතිර සංසාර ගමනේ
    යම් ලෙසකින් හමු වුවහොත් ඔබ නොසිතූ ලෙසින්
    වැළඳගනිමි මම සෙනෙහසින් දෝතට ගෙන
    සිප ගනිමි ඔබගේ කුසුම් වන් දෙතොල් ආදරයෙන්

  2. 60, 90 කැසට්පට සඳහා ගීත සොයමින් ගෙවූ කාලයක් මටත් තිබිණි. මා සෙවූ සමහර ගීත කැසට් කඩ හිමියන් නොදැන සිටීම නිසා ගීතයේ මුල් වචන කීපයට සමාන වෙනත් ගීත පටිගත කර ඇති අවස්ථා තිබිණි. කැසට්පටයට සවන් දීමේදී මෙය ඉතා හිරිහැරයක් වූ බව නොකියාම බැරිය. අසම්මතයේ පෙම්වතුන් ගීතය මීට කලින් අසාඅ තිබූ බවක් මතකයේ තිබුණේ නෑ.

  3. සින්දු අහන කාලේ ගියා!
    දැන් සින්දුවක් අහන්නේ දුර ගමනක් යන කොට කරෙකේ දී විතරයි.

  4. ලක්ෂාන්

    //ඒ වන විටත් ක්‍රමයෙන් ආගමෙන් ඉවත් වෙමින් සිටි මා මේ ගීය මගේ ප්‍රියතම ගීය කොට ගත්තේ ඇයි? මෙය කියවන කිහිපදෙනකු ඊට පිළිතුර දන්නවා ඇතැයි සිතමි.//
    මම පිළිතුර නොදනිමි – එහෙත් මම කවදාවත් උනන්දුවෙන් අසා නැති මේ ගීතය අද ඇසීමෙන් පසු මීට කලින් කියවූ මගේ මතකයේ රැඳුනු වෙනත් දෙයක් වහාම සිහියට ආයේය – මෙය ඊට සම්බන්ධයැයි අනුමාන කරමි

  5. මගේ ලිස්ට් එකේ කීපයකුත් තියෙනවා මෙතෙන…!

Leave a Reply

